Klasik Edebiyatımızda Sinan Paşa ile başlayan süslü nasir, Nergisi ile zirveye ulaşır. Bu ünlü inşa ustasının nesri, yüzyıllar boyunca ulaşılması güç bir örnek olarak taklit edilmeye çalışılır. Nergisinin bu alandaki ünü ve etkisi, 19. yyın ikinci yarısına, yani Namık Kemalin onu şiddetle eleştirmesine kadar devam eder. Uzun cümleleri, zincirleme zincirleme tamlamaları, tanınmayan Arapça ve Farsça kelimeleri seçmesi veya bilinmeyen anlamlarıyla kullanılması; bu kelimelerle, Sebk-i Hindiyi anımsatan garip mecaz imajlar oluşturması, dilinin anlaşılmasını zorlaştıran unsurlardır. Ancak cümlelerinin sağlam, mükemmel ve dilbilgisi kurallarına uygun olması, bu cümleleri ilk bakışta hissedilmeyen secilerle süslemesi, Türkçedeki bütün cümle çeşitlerini kullanarak dilin sınırlarını yoklaması onun lehinde kaydedilmesi gereken bir husustur. Arap ve Fars kaynaklı klasik hikâyeler yerine, Osmanlı taşra hayatını yansıtan hikayeleri tercih etmesi, özellikle Nihâlistanda modern hikayeciliğimizin habercisi denebilecek düzeyde teknikler kullanılması dikkati çekmektedir.
Bu çalışmada, uzun yıllar görmezlikten gelinen bir Osmanlı nesir ustasının en önemli eseri Nihâlistan, modern inceleme teknikleriyle ele alınarak ilin dünyasının dikkatine sunulmuştur.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için, amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz.